Identifikation af "sorte" pletter i vejkryds. - 2002 til 2007
Materiale anvendes med kildeangivelse: se nederst.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I nogle vejkryds sker flere ulykker end i andre. En kortlægning heraf vises for perioden 2002-2007. I tabeller og kort nedenfor
indgår alle patienter, som har henvendt sig til skadestuerne i enten Middelfart, Odense eller Svendborg efter entrafikulykke. Forudsat
at ulykken var sket i et vejkryds, herunder rundkørsler. Ulykker sket på strækninger offentliggøres senere (tidligst primo 2010).
Bemærk afsnittet med forbehold nederst.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Noter: *: Mindst en tilskadekommet. Med fleste "skader" menes de kryds hvorfra flest tilskadekomne har opsøgt behandling i hver kommune - ialt ca. 10 pr kommune | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For hver kommune er de mest ulykkesbelastede kryds navngivet. Se denne tabel. Man skal være opmærksom på, at nogle af de nævnte kryds og områder er ombygget i perioden. Dette er der ikke taget højde for. Kort og særligt ulykkesbelastede kryds (områder)Der er i alt på Fyn og Øer cirka 55000 vejkryds og det er derfor et stort arbejde at fastlægge hvilke specifikke vejkryds givne ulykker er foregået i, mens det er en noget lettere opgave at fastlægge indenfor hvilket 100x100 meter område ulykken er sket, idet sidstnævnte kan foretages elektronisk og det første er en manuel proces. Et projekt ved Ulykkes Analyse Gruppen (Hansen & Lauritsen, 2008) har vist, at man ved at anvende den lettere måde kan få en tilstrækkelig god præcision for næsten alle kryds. Yderligere videnskabelig dokumentation fremlægges senere. Ud fra de stedfæstede oplysninger om tilskadekomst er der for hver kommunerne tegnet et kort med de mest ulykkesbelastede områder (100x100 m). Der anvendes tre definitioner: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabel 2. Geografiske kort for hver af kommunerne på Fyn og Langeland - perioden 2002-2007 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nordfyn | type 1 (flest tilskadekomne) | type 2 (alle alvorlige) | type 3 (10 % af tilskadekomne) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Middelfart | type 1 (flest tilskadekomne) | type 2 (alle alvorlige) | type 3 (10 % af tilskadekomne) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Assens | type 1 (flest tilskadekomne) | type 2 (alle alvorlige) | type 3 (10 % af tilskadekomne) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faaborg-Midtfyn | type 1 (flest tilskadekomne) | type 2 (alle alvorlige) | type 3 (10 % af tilskadekomne) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Svendborg | type 1 (flest tilskadekomne) | type 2 (alle alvorlige) | type 3 (10 % af tilskadekomne) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nyborg | type 1 (flest tilskadekomne) |
type 2 (alle alvorlige) | type 3 (10 % af tilskadekomne) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kerteminde | type 1 (flest tilskadekomne) | type 2 (alle alvorlige) | type 3 (10 % af tilskadekomne) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Odense | type 1 (flest tilskadekomne) | type 2 (alle alvorlige) | type 3 (10 % af tilskadekomne) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langeland | type 1 (flest tilskadekomne) | type 2 (alle alvorlige) | type 3 (10 % af tilskadekomne) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ForbeholdDer er nogle væsentlige forbehold når disse kort og tabeller bruges. Det er meget væsentligt, at bemærke, at vi skriver "kryds", mens optællingerne af de "røde" kvadrater på kortene er 100x100m felter, der er derfor områder, hvor overensstemmelsen med det underliggende kryds ikke er helt entydig. Der findes også kryds, som dækker over flere 100x100m felter, fx. rundkørslen i det sydlige Odense ved tilkørslen til motorvejen. Et andet aspekt er forskellen mellem tilskadekomne og ulykker. En ulykke kan medføre en eller flere tilskadekomne, hvoraf nogle kontakter sygehuset og andre ikke gør. Hvis der kun er en tilskadekommen er der overensstemmelse mellem en ulykke og en tilskadekommen, mens der ofte vil være flere tilskadekomne pr ulykke. Et andet punkt er forskelle mellem politiregistrerede og sygehusregistrerede antal.Alle disse og flere forbehold gør, at man skal lade være med at komme med enkle konklusioner. Fx. at det nødvendigvis er lønsomt, at ombygge kryds, der ligger i givne 100x100m. Måske er der blot mange tilskadekomne, fordi trafikintensiteten er høj - eller der er mange, men alle var sket før en stor ombygning, som kan være foretaget i de sidste år af perioden, hvor oplysningerne er indsamlet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kildeangivelse
Materiale og figurer fra denne side må anvendes med tydelig kildeanvisning:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ulykkes Analyse Gruppen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uddybende materiale om aktuelle emner findes i
dokument databasen |